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指揮者

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大友直人 名誉客演指揮者

大友直人 ©Rowland Kirishima

1958年東京生まれ。桐朋学園大学を卒業。指揮を小澤征爾、秋山和慶、尾高忠明、岡部守弘各氏に師事した。タングルウッド音楽祭において、A.プレヴィン、L.バーンスタイン、I.マルケヴィッチからも指導を受ける。桐朋学園大学在学中からNHK交響楽団の指揮研究員となり、22歳で楽団推薦によりN響を指揮してデビュー。以来、国内の主要オーケストラに定期的に客演するほか、日本フィルハーモニー交響楽団正指揮者、大阪フィルハーモニー交響楽団指揮者、東京交響楽団正指揮者および常任指揮者、京都市交響楽団首席指揮者および常任指揮者兼アーティスティック・アドバイザーを経て、現在、群馬交響楽団音楽監督、東京交響楽団名誉客演指揮者、京都市交響楽団桂冠指揮者、琉球交響楽団ミュージックアドバイザー。また、2004年から8年間にわたり、東京文化会館の初代音楽監督を務めた。この間ほかにも1986年大阪フィルとのヨーロッパ・ツアー、1992年東響との東南アジア・ツアー、1994年ポルトガル公演、1996年、2001年ヨーロッパ・ツアーなどでも絶賛を博している。

海外のオーケストラにも客演。コロラド交響楽団、インディアナポリス交響楽団、ロイヤル・ストックホルム・フィルハーモニー管弦楽団などに招かれ、2001年7月に、フィルハーモニア管弦楽団の日本ツアーで同団を指揮、2012年3月にハワイ交響楽団のオープニングコンサートを指揮、以降定期的に客演しており、同年6月にはロレーヌ国立管弦楽団の定期公演に客演、絶賛を博す。2013年にはエネスク国際音楽祭に招かれ「弦楽八重奏op.7」を演奏。〝繰り返し演奏されているが、今回の演奏は最高の演奏"〝日本のオーケストラ演奏が西洋音楽への新しい希望を見出した。"と評され、欧米での活躍にも大きな期待が寄せられている。数多くのソリストと共演しており、例えばヴァイオリンのG.シャハム、A.デュメイ、F.P.ツィンマーマン、J.ベル、J-J.カントロフ、S.ミンツ、ヴィオラのG.コセ、Y.バシュメット、チェロのM.ブルネロ、D.ゲリンガス、ピアノのR.ルプー、A.ワッツ、B.L.ゲルバー、I.モラヴェッツ、J.-Y.ティボーデ、C.カツァリス、J.-F.コラール、C.オルティーズ、H.グリモーらがいる。J.カレーラスのサポートでも絶賛を博した。常に多くのアーティストから再び共演を請われている。

オペラにも力を入れており、1988年、日生劇場における《魔弾の射手》でのオペラデビュー以来、《オルフェオとエウリディーチェ》《リゴレット》《魔笛》《忠臣蔵》などを指揮し、高く評価されている。2006年には、2月に新国立劇場でのオペラ《愛怨》(作曲:三木稔、台本:瀬戸内寂聴)を東響と共演で指揮、6月に東響と京響の合同演奏で、東京・京都の両都市でシェーンベルク:「グレの歌」を指揮。特に2006年8月イタリアで開かれたプッチーニ音楽祭では三枝成彰作曲オペラ《Jr.バタフライ》(2014年にも同音楽祭で再演)や、2013年1月には同作曲家のオペラ《KAMIKAZE-神風-》の世界初演、そして2014年1月には千住明作曲新作オペラ《滝の白糸》を指揮し、大きな話題となった。また、東響定期演奏会で黛敏郎《古事記》、エルガー《神の国》《使徒たち》《ゲロンティアスの夢》を指揮、2011年の東京文化会館50周年記念フェスティバル記念オペラでは、黛敏郎《古事記》の日本初の舞台上演をし、大きな話題を呼ぶとともに、高く評価された。

レパートリーは幅広く古典から現代音楽に及び、20歳の時の初レコーディング以来数多くのCDがリリースされている。最新作は、東京交響楽団との共演で『ホルスト:組曲「惑星」』がキングレコードよりリリースされている。

クラシックと他のジャンルとのコラボレーションによる新たな音楽シーンを発信しており、既成のジャンルや表現形式に捉われない新しい形の舞台芸術をプロデュースするなど、音楽プロデューサーとしても新しい音楽シーンを牽引している。近年では教育的活動にも力を注ぎ、国際音楽セミナー「ミュージック・マスターズ・コース・ジャパン」を盟友である指揮者A.ギルバートと毎年開催するなど、活発な活動を行っている。

第8回渡邊暁雄音楽基金音楽賞(2000年)、第7回齋藤秀雄メモリアル基金賞(2008年)を受賞。

Naoto Otomo Honorary Guest Conductor

Born in 1958, Naoto Otomo graduated from the Toho Gakuen School of Music having studied conducting under Seiji Ozawa, Kazuyoshi Akiyama, Tadaaki Odaka and Morihiro Okabe. His studies took him to Tanglewood where he worked with conductors such as Andr? Previn, Leonard Bernstein and Igor Markevitch. While still a student at Toho Gakuen, Naoto Otomo was named Assistant Conductor of the NHK Symphony Orchestra, and upon the recommendation of its members, made his debut with the orchestra at the age of 22. During his career, Naoto Otomo has regularly made appearances with major orchestras both in Japan and overseas. Having previously held the posts of Conductor of the Japan Philharmonic Symphony Orchestra and Osaka Philharmonic Orchestra, Permanent Conductor of the Tokyo Symphony Orchestra, Principal Conductor, Permanent Conductor as well as Music Director of the Kyoto Symphony Orchestra, he is currently Music Director of the Gunma Symphony Orchestra, Honorary Guest Conductor of the Tokyo Symphony Orchestra, Conductor Laureate of the Kyoto Symphony Orchestra, and Music Advisor to the Ryukyu Symphony Orchestra. In 2004, he was appointed as the first Music Director of the Tokyo Bunka Kaikan concert hall, a post he held for 8 years. He also led the Osaka Philharmonic on a tour of Europe in 1986, and his tours with the Tokyo Symphony Orchestra to Southeast Asia in 1992, Portugal in 1994 and 1996, and Europe in 2001 were all extremely successful.

Outside Japan, Naoto Otomo has appeared with the Colorado Symphony, Indianapolis Symphony Orchestra and Royal Stockholm Philharmonic Orchestra; in July 2001 he led the Philharmonia Orchestra on their tour to Japan, in March 2012 he conducted the opening concert of the Hawaii Symphony Orchestra, and in June 2012 he appeared as a guest conductor with the Lorraine National Orchestra. He was invited to George Enescu International Festival in 2013 where he conducted String Octet in C Major, Op.7. Critics acclaimed "this octet has been performed several times, but this is by far the best," and "the performance by a Japanese orchestra gives hope to western music." There is much anticipation of future work in both Europe and the United States.

Naoto Otomo's career also includes collaborations with numerous soloists including: violinists Gil Shaham, Augustin Dumay, Frank Peter Zimmermann, Joshua Bell, Jean-Jacques Kantorow and Shlomo Mintz; violists G?rard Causs? and Yuri Bashmet; cellists Mario Brunello and David Geringas; pianists Radu Lupu, Andr? Watts, Bruno-Leonardo Gelber, Ivan Moravec, Jean-Yves Thibaudet, Cyprien Katsaris, Jean-Phillipe Collard, Cristina Ortiz, and H?l?ne Grimaud. His work with tenor Jos? Carreras was also highly praised, and he regularly receives requests from many of these artists for further collaborations.

Following his opera debut in 1988 with Weber's Der Freisch?tz at the Nissay Theatre, Naoto Otomo has also been active in opera; he has conducted productions such as Gluck's Orfeo and Eurydice, Verdi's Rigoletto, Mozart's The Magic Flute and Shigeaki Saegusa's Chushingura.

In February 2006, Otomo led the Tokyo Symphony in a production of Ai-En - To Die for Love - (composed by Minoru Miki, libretto by Jakucho Setouchi), and in June of the same year, he led a joint production between the Tokyo and Kyoto Symphonies to perform Schoenberg's Gurrelieder in the cities of Tokyo and Kyoto. Other notable productions include Jr. Butterfly, composed by Shigeaki Saegusa and performed in August 2006 at the Puccini Festival in Italy which was also revived at the same festival in 2014, the world premiere of Saegusa's KAMIKAZE in January 2013, as well as Akira Senju's new opera, Taki no Shiraito in January 2014, all of which attracted great interest.

Otomo has also conducted Toshiro Mayuzumi's Kojiki (Days of the Gods) and Elgar's The Kingdom, The Apostles and The Dream of Gerontius as part of the Tokyo Symphony's subscription concerts; his conducting the Japanese premiere of Mayuzumi's opera Kojiki (Days of Gods) as part of the Tokyo Bunka Kaikan 50th Anniversary Festival drew much attention and was critically acclaimed.

Naoto Otomo's repertoire ranges from classical to contemporary works, and since his first recording at the age of 20, his work has been featured on numerous albums. His latest work, a recording with the Tokyo Symphony Orchestra of Holst's orchestral suite The Planets, has been released in Japan by King Records.
Creating new music scenes in which classical and music from other genres collaborate, Otomo does not shy away from stage productions that stray from established genres and forms of expression; he is truly an innovative music producer.

In recent years, Otomo has also been actively involved in education, and his contributions include the organization of the international music seminar "Music Masters Course Japan" alongside fellow conductor Alan Gilbert.

Naoto Otomo is the recipient of the 8th Akio Watanabe Music Foundation Award (2000) and the 7th Hideo Saito Memorial Fund Award (2008).

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Nov.2012
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